Medlem - logga in så ser du mer och kan anmäla dig till hajker och andra arrangemang!
Medlem - logga in så ser du mer och kan anmäla dig till hajker och andra arrangemang!
Mälarscouterna växer så det knakar!
För att lätta på trycket har vi hyrt en till lokal under pizzerian på Ängby Torg. Lokalen kommer att användas vid scoutmöten och planeringsmöten, och kommer börja användas vårterminen 2020. Lokalen består av 1 stort rum med kök samt 3 mindre rum och toalett.
Vad kallar vi lokalen?
Lokalens namn, och vinnaren i namntävlingen kommer presenteras på julavslutningen.
Vad händer i lokalen denna höst?
Resterande tid av höstterminen kommer vi lägga på att inreda och fixa i ordning lokalen precis som vi vill ha det, så det passar Mälarscouternas mötesverksamhet. Under denna tid hade det varit jättekul om du som ledare/funktionär eller utmanare i kåren vill använda lokalen för planeringsmöten eller liknande. (allt annat än vanliga scoutmöten). Undantag gäller för Utmanare och uppåt.
Bokning av lokalen nu under hösten?
Du som vill ha planeringsmöte/utmanarmöte i nya lokalen under höstterminen är varmt välkommen att skicka ett mejl till ko@malarscouterna.se med bokningsförfrågan, precis som du gör när du bokar Karsvik för övriga möten utöver mötesverksamheten.
Intresse av att donera?
Lokalen är just nu i princip helt tom. Har du möbler /köksutrustning /inredning /andra saker som skulle kunna passa i scoutlokalen, så kontakta gärna vko.funktionarer@malarscouterna.se.
Intresse för inredning?
Lokalen ska göras i ordning under hösten, för att vi ska kunna starta mötesverksamhet där till terminsstart våren 2020. Har du intresse av inredning, och allt annat som kan tänkas fixas i lokalen? Hör av dig till vko.funktionarer@malarscouterna.se så sätter vKO-funktionärer och lokaler (Emma) ihop en liten grupp av eldsjälar.
Vad händer till våren?
Vi väntar på positivt besked från kommunen angående om vi får bidrag till denna lokal eller ej. Får vi inte bidrag måste vi tyvärr lämna lokalen i maj 2020. Vi håller alla tummar och tår!
Hur använder vi lokalen till våren?
På AL-möte i november kommer varje avdelning representeras och besluta om hur lokalen används. Förslaget är att denna lokal ingår i det rullande schema vi har nu (Östergården, Ladan, ute). En uppdatering med de nya rutinerna inför termin våren 2020 kommer att komma i god tid inför terminsstarten.
Vi är många i Mälarscouterna, just nu 477 medlemmar! För att lätta på trycket och avlasta Karsvik har vi hyrt en till lokal under pizzerian på Ängby torg.
Lokalen kommer att användas vid scoutmöten och planeringsmöten, och kommer börja användas vårterminen 2020. Lokalen består av 1 stort rum med kök samt 3 mindre rum och toalett.
Nu behöver vi din hjälp att namnge lokalen!
Skicka ditt förslag i formuläret senast den 26 November, kårstyrelsen kommer sedan att utse vinnaren som presenteras på julavslutningen den 15 December.
Alla medlemmar får lämna ett eller flera förslag.
Har du flera förslag går det att skicka in formuläret flera gånger.
Här hittar du länken till formuläret. Länk
Under Ängby torgs julmarknad lördagen den 30 November mellan kl 11:00-14.00 öppnar vi upp den nya lokalen för nyfikna ögon. Välkommen att titta in!
PS: Vi väntar på positivt besked från kommunen angående om vi får bidrag till denna lokal eller ej. Får vi inte bidrag måste vi tyvärr lämna lokalen i Maj 2020. Vi håller alla tummar och tår!
Den 30 oktober signerade Mälarscouterna kontraktet för en ny lokal vid Ängby Torg!
Vi behåller självklart Karsvik, den nya lokalen kommer komplettera Karsvik och börjar användas i mötesverksamhet till vårterminen. Nu hoppas vi också på positivt besked från kommunen om lokalbidrag.
På terminsavslutningen inför jul delas MS Specialpris ut. Det går till någon som gjort något extra under året som gått - något utöver de fantastiska insatser som vi alla gör i Mälarscouterna. Nu är det dags att börja nominera! Gör det genom att skicka ditt tips till Kårordförandegruppen via ko@malarscouterna.se.
Det kan vara en ledare som verkligen bryr sig och höjer hela ledarteamet, en arrangör som gett järnet eller någon som med sin blotta närvaro sprider glädje omkring sig. Eller flera som tillsammans gjort detta!
I helgen var Mälarscouterna på Stockholms scoutdistrikts årsstämma. Stämman hölls i Bagarmossen och vi var 68 scoutkårer närvarande. Det bjöds på bra diskussioner och ett snällt debatt klimat! De frågor som skapade mest debatt var medlemsavgiften, valberedningens framtida sammansättning och uppdrag samt budgetposter TOIS.
Som en av de större kårerna i distriktet får vi i Mälarscouterna skicka 11 delegater till mötet och i år var vi 9 stycken! Vilket är ett rejält uppsving jämfört med förra året. Ju fler delegater vi skickar desto större påverkan kan vi ha.
I och med att vår kassör Niklas flyttat till villa har Mälarscouterna en ny faktureringsadress. Du hittar adressen på hemsidan, här: https://malarscouterna.se/om/kontakta
Teo Elmfeldt valdes på Kårstämman 2019 till ny ordförande i Mälarscouternas och tog därmed över stafettpinnen från David Tennander som avtackades för sina två år som ordförande.
Emma Rohdin omvaldes som vice ordförande med ansvar för Funktionärer och Lokaler. Albin Elmfeldt och Sofie Ernefors valdes till vice ordförande med ansvar för Avdelningar. Niklas Dyrefors omvaldes som Kassör.
Lars-Göran Gabrielsson, Magnus Hasselquist, David Byström (Utmanarrepresentant), Felix Johnsson, Julia Hedlund Kancans och Viktor Stamyr omvaldes som ledamöter. Nya ledamöter i styrelsen blev David Tennander och Junia Mannervik. Lämnar styrelsen gör Lina Hasselquist, efter 11 år, och Marko Joona, efter tre år.
Mälarscouternas stämma hösten 2019 fastslog, budget och verksamhetsplan för nästkommande år. Läs allt i protokoll och handlingar. Medlemsavgiften höjdes från 600 kr/termin till 700 kr per termin för fullt betalande medlemmar som en konsekvens av förra årets stämmas beslut angående bidragsansökningar.
Precis innan terminstart installerades en diskmaskin i Karsvik, efter en motion till Kårstämman 2018. Diskprogrammet tar c:a 30 minuter, sen plockar du ur maskinen och stänger kranen. En mer detaljerad instruktion finns här och vid själva maskinen. Stort tack till alla som hjälpte till med planering, inköp och installation.
Välkommen till Mälarscouternas första prylbytardag!
Har ni scoutskjortor som blivit för små liggandes hemma? En sovsäck som var för varm, eller alldeles för många liggunderlag? Eller behöver ni skaffa nya grejer inför en spännande hajk?
Kom till vår prylbytardag i Karsvik den 29 september! Skänk, byt eller bara kom för att fynda - alla är välkomna.
Var och när?
Karsviks hage, Tegnebyvägen 16 A
Söndag 29 september
Inlämning från kl 11.00
Byte mellan kl 12.00-15.00
Vad?
Byt gärna: Hela och rena friluftsprylar som sovsäckar, liggunderlag, ryggsäckar, kåsor, termosar, knivar. Kläder för scouting som underställ, funktionsplagg, kängor, outdoor-byxor, skaljackor, scoutskjortor (glöm inte att sprätta bort märkena).
Lämna hemma: Vardagskläder, leksaker, andra prylar som inte används inom scouterna.
Hur?
När du lämnar in en sak du vill byta bort, får du en bytesbiljett tillbaka. Sedan hittar du något du vill ha, och "betalar" för det med en bytesbiljett. Det går bra att lämna in saker under hela dagen när bytet pågår. Du kan också lämna saker i Karsvik (låda märkt “prylbytardag”) från och med den 15e september.
Har du inget att byta? Inga problem, kom ändå och se om du hittar något du behöver.
Alla saker som är kvar vid dagens slut skänks till Stockholms Stadsmission.
Varmt välkomna!
Ett stort gäng Ledare, Assistenter, Utmanare, Rovers och Funktionärer deltog på Mälarscouternas höst-kickoff för att själva utmanas och utvecklas som ledare och tillsammans diskutera och vidareutveckla Mälarscouterna.
Klicka på bilderna för fler bilder
{joomplucat:663 limit=4|ordering=random}Äventyret är nära - Mälarscouterna välkomnar nya och gamla scouter och ledare. Läs mer om Mälarscouterna och anmäl ditt intresse här!