Nyheter

Nu när resten av våren varit uppåt väggarna är det en fröjd att åtminstone scouterna kunnat fortsätta nästan som vanligt. Det tack vare ledare och scouter som haft hajker och möten som inte låtit sig hindras utan istället omförhandlas. Nu vill vi välkomna tillbaka er alla till höstterminen, då vi kommer fortsätta med det vi gör bäst: Scouting!

I helgen var jag med Myrorna på magi-hajk över dagen. Sommaren stod i full blom, och den var precis som vanligt. Förra året hade den meningen inte betytt någonting, men nu känns sommaren vanlighet som ett av naturens under. Hoppas vi ses på sommarlägret, så vi får tillfälle att allihop tillsammans njuta av sommarens underverk!

Glad sommar kära scouter, så ses vi till hösten!
Önskar Mälarscouterna genom
Teo, kårordförande

Mälarscouterna önskar alla medlemmar en riktigt glad påsk.

Vi tar påsklov precis som skolan och ses igen, utomhus, efter lovet.


Mälarscouterna gruppbild från 1930-talet samt från sommarlägret NEON 2019.

Inför kommande jubileum söker Mälarscouterna kontakt med tidigare scouter och ledare.

Vi vill fånga upp berättelser och eventuella bilder från möten, hajker och läger.

Vi har också planer att under jubileumsåret bjuda in intresserade till träffar vid vår nuvarande scoutlokal i Bromma och nya scoutstuga på Lovön. Är du intresserad? Hör av dig så vi har dina kontaktuppgifter.

Skriv några rader eller flera om dina scoutminnen samt hur vi kan kontakta dig i ett mail till scoutminnen@malarscouterna.se eller i ett brev till Mälarscouterna Tegnebyvägen 16A 168 56 Bromma märkt med Scoutminnen.

Finns det bilder som vi kan få kopiera är vi självklart tacksamma för det. Insamlat materialet kommer användas i en utställning i samband med jubiléet.

Hej alla scouter och ledare!

Om bara drygt 7 månader är det äntligen dags för scoutårets höjdpunkt, sommarlägret! Mälarscouternas sommarläger består av flera dagars övernattning i tält där hela kåren samlas. Vanligtvis är vi nästan 200 scouter som tillsammans äter god mat, leker, har lägerbål och badar. Årets läger kommer att äga rum på Gålö vecka 31, söndag 26:e juli till lördag den 1:a augusti, med lite olika startdatum beroende på ålder. Årets läger kommer att heta “Det spårar 2020” och på lägret ger vi oss tillsammans ut på en kaotisk resa i världen. Mer information och anmälan kommer till början av våren men se till att boka in sommarens bästa vecka i era kalendrar så fort som möjligt!

Glada och taggade scouthälsningar!

Albin, Junia och Emil,

Lägerchefer

Tidigare i vår hade Mälarscouternas ledare, funktionärer och utmanare  vårkickoff med en härlig dag med glad energi! Dagen började med tävlingar och lyxig tvårätters lunch. Sedan fortsatte den med inspirerande diskussionpass och avslutade med semelpinnbröd.

Bilden kan innehålla: en eller flera personer, utomhus och natur

Från och med januari 2020 är kan du använda personnummer, 12 siffror, för att logga in i Scoutnet och på Mälarscouternas hemsida. Du behöver alltså inte längre komma ihåg ditt medlemsnummer. Lösenordet är det samma. Om du inte loggat in tidigare eller inte kommer ihåg ditt lösenord beställer du ett nytt i Scoutnet - klicka här.

Under julavslutningen invigdes vår nya lokal! Namnet på lokalen avslöjades, och det vinnande bidraget blev Kammaren! Stort tack till alla som bidrog i namntävlingen!

IMG-2393

Nu tar vi paus efter en fantastisk hösttermin med en massa skoj. Mälarscouterna passar på att önska alla en riktigt god jul och ett gott nytt år!

Vårterminens första mötet är vecka 4, samma tid som under hösten. Eftersom vi under våren kommer använda vår nya lokal Kammaren, kommer en del möten vara där också. Se mer information från din Avdelningsledare när det närmar sig terminsstart.

Här hittar du bilder från julavlutningen 2019

God Jul och Gott nytt År!

Under den traditionella ledarterminsavslutningen delades Mälarscouternas specialpris ut. Rekordmånga nomineringar (som finns att läsa i den bifogade presentationen) gjorde beslutet svårt, men valet föll slutligen på Smilla Lundstedt Mannervik & Magnus Hasselquist. Dessutom mottog Lina Hasselquist Scouternas stora förtjänstmärke, och Emma Rohdin tog emot Ledarfyren. Slutligen delades förtjänstmärken ut: Josefin & Magnus (guld och emalj, 25 år), Lovisa (silver, 10 år) och Anki (brons, 5 år). Läs mer för motiveringar och övriga nominerade!

Mälarscouterna växer så det knakar!

För att lätta på trycket har vi hyrt en till lokal under pizzerian på Ängby Torg. Lokalen kommer att användas vid scoutmöten och planeringsmöten, och kommer börja användas vårterminen 2020. Lokalen består av 1 stort rum med kök samt 3 mindre rum och toalett.  

Vad kallar vi lokalen?

Lokalens namn, och vinnaren i namntävlingen kommer presenteras på julavslutningen. 

Vad händer i lokalen denna höst?

Resterande tid av höstterminen kommer vi lägga på att inreda och fixa i ordning lokalen precis som vi vill ha det, så det passar Mälarscouternas mötesverksamhet. Under denna tid hade det varit jättekul om du som ledare/funktionär eller utmanare i kåren vill använda lokalen för planeringsmöten eller liknande. (allt annat än vanliga scoutmöten). Undantag gäller för Utmanare och uppåt.

Bokning av lokalen nu under hösten?

Du som vill ha planeringsmöte/utmanarmöte i nya lokalen under höstterminen är varmt välkommen att skicka ett mejl till ko@malarscouterna.se med bokningsförfrågan, precis som du gör när du bokar Karsvik för övriga möten utöver mötesverksamheten.

Intresse av att donera?

Lokalen är just nu i princip helt tom. Har du möbler /köksutrustning /inredning /andra saker som skulle kunna passa i scoutlokalen, så kontakta gärna vko.funktionarer@malarscouterna.se

Intresse för inredning?

Lokalen ska göras i ordning under hösten, för att vi ska kunna starta mötesverksamhet där till terminsstart våren 2020. Har du intresse av inredning, och allt annat som kan tänkas fixas i lokalen? Hör av dig till vko.funktionarer@malarscouterna.se så sätter vKO-funktionärer och lokaler (Emma) ihop en liten grupp av eldsjälar.

Vad händer till våren?

Vi väntar på positivt besked från kommunen angående om vi får bidrag till denna lokal eller ej. Får vi inte bidrag måste vi tyvärr lämna lokalen i maj 2020. Vi håller alla tummar och tår!

Hur använder vi lokalen till våren?

På AL-möte i november kommer varje avdelning representeras och besluta om hur lokalen används. Förslaget är att denna lokal ingår i det rullande schema vi har nu (Östergården, Ladan, ute). En uppdatering med de nya rutinerna inför termin våren 2020 kommer att komma i god tid inför terminsstarten.