Nyheter

Från och med januari 2020 är kan du använda personnummer, 12 siffror, för att logga in i Scoutnet och på Mälarscouternas hemsida. Du behöver alltså inte längre komma ihåg ditt medlemsnummer. Lösenordet är det samma. Om du inte loggat in tidigare eller inte kommer ihåg ditt lösenord beställer du ett nytt i Scoutnet - klicka här.

Under julavslutningen invigdes vår nya lokal! Namnet på lokalen avslöjades, och det vinnande bidraget blev Kammaren! Stort tack till alla som bidrog i namntävlingen!

IMG-2393

Nu tar vi paus efter en fantastisk hösttermin med en massa skoj. Mälarscouterna passar på att önska alla en riktigt god jul och ett gott nytt år!

Vårterminens första mötet är vecka 4, samma tid som under hösten. Eftersom vi under våren kommer använda vår nya lokal Kammaren, kommer en del möten vara där också. Se mer information från din Avdelningsledare när det närmar sig terminsstart.

Här hittar du bilder från julavlutningen 2019

God Jul och Gott nytt År!

Under den traditionella ledarterminsavslutningen delades Mälarscouternas specialpris ut. Rekordmånga nomineringar (som finns att läsa i den bifogade presentationen) gjorde beslutet svårt, men valet föll slutligen på Smilla Lundstedt Mannervik & Magnus Hasselquist. Dessutom mottog Lina Hasselquist Scouternas stora förtjänstmärke, och Emma Rohdin tog emot Ledarfyren. Slutligen delades förtjänstmärken ut: Josefin & Magnus (guld och emalj, 25 år), Lovisa (silver, 10 år) och Anki (brons, 5 år). Läs mer för motiveringar och övriga nominerade!

Mälarscouterna växer så det knakar!

För att lätta på trycket har vi hyrt en till lokal under pizzerian på Ängby Torg. Lokalen kommer att användas vid scoutmöten och planeringsmöten, och kommer börja användas vårterminen 2020. Lokalen består av 1 stort rum med kök samt 3 mindre rum och toalett.  

Vad kallar vi lokalen?

Lokalens namn, och vinnaren i namntävlingen kommer presenteras på julavslutningen. 

Vad händer i lokalen denna höst?

Resterande tid av höstterminen kommer vi lägga på att inreda och fixa i ordning lokalen precis som vi vill ha det, så det passar Mälarscouternas mötesverksamhet. Under denna tid hade det varit jättekul om du som ledare/funktionär eller utmanare i kåren vill använda lokalen för planeringsmöten eller liknande. (allt annat än vanliga scoutmöten). Undantag gäller för Utmanare och uppåt.

Bokning av lokalen nu under hösten?

Du som vill ha planeringsmöte/utmanarmöte i nya lokalen under höstterminen är varmt välkommen att skicka ett mejl till ko@malarscouterna.se med bokningsförfrågan, precis som du gör när du bokar Karsvik för övriga möten utöver mötesverksamheten.

Intresse av att donera?

Lokalen är just nu i princip helt tom. Har du möbler /köksutrustning /inredning /andra saker som skulle kunna passa i scoutlokalen, så kontakta gärna vko.funktionarer@malarscouterna.se

Intresse för inredning?

Lokalen ska göras i ordning under hösten, för att vi ska kunna starta mötesverksamhet där till terminsstart våren 2020. Har du intresse av inredning, och allt annat som kan tänkas fixas i lokalen? Hör av dig till vko.funktionarer@malarscouterna.se så sätter vKO-funktionärer och lokaler (Emma) ihop en liten grupp av eldsjälar.

Vad händer till våren?

Vi väntar på positivt besked från kommunen angående om vi får bidrag till denna lokal eller ej. Får vi inte bidrag måste vi tyvärr lämna lokalen i maj 2020. Vi håller alla tummar och tår!

Hur använder vi lokalen till våren?

På AL-möte i november kommer varje avdelning representeras och besluta om hur lokalen används. Förslaget är att denna lokal ingår i det rullande schema vi har nu (Östergården, Ladan, ute). En uppdatering med de nya rutinerna inför termin våren 2020 kommer att komma i god tid inför terminsstarten.

Vi är många i Mälarscouterna, just nu 477 medlemmar! För att lätta på trycket och avlasta Karsvik har vi hyrt en till lokal under pizzerian på Ängby torg.

Lokalen kommer att användas vid scoutmöten och planeringsmöten, och kommer börja användas vårterminen 2020. Lokalen består av 1 stort rum med kök samt 3 mindre rum och toalett.

Namntävling

Nu behöver vi din hjälp att namnge lokalen!

Skicka ditt förslag i formuläret senast den 26 November, kårstyrelsen kommer sedan att utse vinnaren som presenteras på julavslutningen den 15 December.

Alla medlemmar får lämna ett eller flera förslag.
Har du flera förslag går det att skicka in formuläret flera gånger.

Här hittar du länken till formuläret. Länk

Välkommen att titta in

Under Ängby torgs julmarknad lördagen den 30 November mellan kl 11:00-14.00 öppnar vi upp den nya lokalen för nyfikna ögon. Välkommen att titta in!

PS: Vi väntar på positivt besked från kommunen angående om vi får bidrag till denna lokal eller ej. Får vi inte bidrag måste vi tyvärr lämna lokalen i Maj 2020. Vi håller alla tummar och tår!

 

Bilder på allt upphittat från höstterminen hittar du här. Allt ligger i upphittatlådan som står i hallen i stora huset. Hämta innan 30 nov, efter det skänker vi bort det.

Klicka på bilderna för fler bilder.

Den 30 oktober signerade Mälarscouterna kontraktet för en ny lokal vid Ängby Torg!


Vi behåller självklart Karsvik, den nya lokalen kommer komplettera Karsvik och börjar användas i mötesverksamhet till vårterminen. Nu hoppas vi också på positivt besked från kommunen om lokalbidrag.

Bilden kan innehålla: utomhusBilden kan innehålla: 3 personer, personer som ler, personer som står

På terminsavslutningen inför jul delas MS Specialpris ut. Det går till någon som gjort något extra under året som gått - något utöver de fantastiska insatser som vi alla gör i Mälarscouterna. Nu är det dags att börja nominera! Gör det genom att skicka ditt tips till Kårordförandegruppen via ko@malarscouterna.se.

Det kan vara en ledare som verkligen bryr sig och höjer hela ledarteamet, en arrangör som gett järnet eller någon som med sin blotta närvaro sprider glädje omkring sig. Eller flera som tillsammans gjort detta!

Här kan du läsa om Linus & Markus, pristagare 2018, och alla de andra som nominerades för sina fantastiska insatser!

I helgen var Mälarscouterna på Stockholms scoutdistrikts årsstämma. Stämman hölls i Bagarmossen och vi var 68 scoutkårer närvarande. Det bjöds på bra diskussioner och ett snällt debatt klimat! De frågor som skapade mest debatt var medlemsavgiften, valberedningens framtida sammansättning och uppdrag samt budgetposter TOIS.

Som en av de större kårerna i distriktet får vi i Mälarscouterna skicka 11 delegater till mötet och i år var vi 9 stycken! Vilket är ett rejält uppsving jämfört med förra året. Ju fler delegater vi skickar desto större påverkan kan vi ha.