Kårarrangemang
Kåren ordnar gemensamma arrangemang utöver vad man gör på avdelningarna. Vissa är återkommande.
Valborg, Ljuskväll och Läger är större årliga kårarrangemang som har egen kategori.
Äntligen! Nu är det dags för höstens kick-off för alla ledare, assistenter, utmanare och funktionärer.
Plats: K2 (vår egen stuga på Lovön)
Tid: Söndag den 27 augusti kl 11-16. Samling är på Norrbyskog parkering (https://malarscouterna.se/om/lokaler/k2) kl 11. Därifrån tar ca 20-30 min att gå till K2. Kan vi samåka är det superbra! - erbjud eller hör efter i Chatt-gruppen MS FORUM på Google Chat.
Tema för höstens kick-off är Learning By Doing, alltså lite scouting!
Ha med:
- kläder efter väder
- vattenflaska
- glatt humör
Plan för dagen:
- patrullaktivitet från Norrbyskog till K2
- Lunch
- Guidad tur på K2 för nya och intresserade ledare
- Scoututmaningar
- Pyroshow kurs (finns 20 platser, först till kvarn)
- Lägerbål
Anmäl dig direkt här, senast torsdagen den 24:e augusti.
Frågor kan ställas till ko@malarscouterna.se
Vi ses!
Hälsning Kårordförande-gruppen, genom Tina.
- Skriven av Alexander Astély
- Kategori: Kårarrangemang
Äntligen är det dags för mälarscouternas första vinteräventyr!
I februari åker mälarscouternas äventyrare och utmanare till Sundsvall för en kall, mysig och vintrig hajk tillsammans!
När?- 17-19 Februari
Vi åker upp till Sundsvall med tåg fredagen den 17e februari. Samling sker 16.00 vid Ängbyplans tunnelbanestation, därifrån tar vi tunnelbanan till centralstationen och tåg upp till Sundsvall. Beroende på antal anmälda kommer några utmanare att åka minibuss, detta kommer klargöras till dem det gäller i förväg. Vi kommer tillbaka söndagen 19e februari omkring 19.30 på kvällen.
Var och Hur?
Tillsammans åker vi upp till Sundsvall på fredagen och sover första natten i en scoutstuga i Sundsvall. Därefter ger vi oss ut i snön hela lördagen och bygger ett varmt och mysigt läger, andra natten spenderas utomhus. På söndagen packar vi ihop vårt läger och åker hem till Stockholm igen.
Anmälan?
Anmälan sker via Mälarscouternas hemsida. Hajken kostar 600kr och betalas i samband med anmälan, inräknat är Mälarscouternas subventionering på ca 300-400 per person. I hajkavgiften ingår resa, mat, förläggning och en fantastisk upplevelse. Sista anmälningsdag är söndag 29e januari! Anmälan hittas som inloggad på mälarscouternas hemsida under fliken “Appar” och “Anmälan”. Om hajkavgiften är ett problem, hör av dig till dina ledare så löser vi det! Observera att det finns begränsat antal platser till hajken och först till kvarn gäller, så anmäl dig så snart som möjligt för att säkra din plats!
Förträff- 5e februari
För att säkerställa att alla som följer med på hajken har tillräckliga kunskaper tillkommer en obligatorisk förträff för alla som ska med på hajken. På förträffen ges möjlighet att träffa sin patrull inför hajken och vi ledare utbildar i risker med vintermiljö och vad vi alla behöver tänka på för att hajken ska bli så härlig som möjligt för alla! Förträffen äger rum söndagen den 5e februari kl.15-17 i karsvik.
Personlig utrustning
Vad gäller den personliga utrustning inför hajken vill vi att ni utgår från mälarscouternas utrustningslista för vinterhajk. Denna finns på mälarscouternas hemsida under “Bra att ha”. Inför hajken är det viktigt att gå igenom listan och säkerställa att du har fungerande utrustning. Mer detaljerad information vad gäller utrustning och tips inför hajken kommer vi att gå igenom på förträffen. Vill man åka med på hajken men inte kan fixa ihop all utrustning som behövs hjälper vi ledare mer än gärna till för att låna ihop grejer så att alla som vill kan följa med! De viktigaste är att man kan få ihop dubbla liggunderlag och dubbla sovsäckar (alternativt en vintersovsäck) så att vi slipper frysa på natten.
- Skriven av Albin Elmfeldt
- Kategori: Kårarrangemang
Sändningen från Mälarscouternas Ledaravslutning innehåller en Årskrönika, Nomineringar och vinnare av MS specialpris, Ledarutnämningar och förtjänstmärken och mycket mer.
Klicka här för att se sändningen på YouTube
- Skriven av Magnus Hasselquist
- Kategori: Kårarrangemang
Mälarscouterna bjöd in alla framtida Spårare som står på väntelistan inför hösten 2020 och deras föräldrar, söndagen den 10:e maj vid Karsviks Hage. Över 100 personer totalt, indelade i mindre grupper om 20 personer, kom och deltog i ett ekorrhjul med typiska scoutaktiviteter. Vi passade också på att träffa och prata med nya potentiella ledare.
Klicka på bilderna för fler bilder från Scouttimmen 2019.
{joomplucat:691 limit=2|ordering=random}
- Skriven av Emma Rohdin
- Kategori: Kårarrangemang
Snart är höstterminen slut och det är dags för Mälarscouternas gemensamma Julavslutning!
Söndagen den 15:e december, klockan 15:00, samlas vi på Skolgården till Norra Ängby Skola. Avslutningen innehåller sång, spel, avslutningstal och så presenterar vi det vinnande namnet på vår nya lokal!
Klockan 15:45 är det slut och vi önskar alla Scouter en God Jul!
Scouter, föräldrar, familjer, ledare och funktionärer är alla välkomna!
Direkt efter avslutningen är Ledare, Utmanare, Rovers och Funktionärer inbjudna till en Ledaravslutning i Karsvik där det bjuds på lite att äta, trevlig samvaro, utmärkelser och utdelning av MS Specialpris. Inbjudan för detta kommer separat.
Varmt välkomna önskar
Arrangemangsgruppen genom Josefin Sollander
- Skriven av Magnus Hasselquist
- Kategori: Kårarrangemang
Höstens kickoff blir ett högtflygande äventyr: Mälarscouterna besöker Body Flight!
Kanske har du drömt om att flyga? Första september, på höstkickoffen 2019 så får du äntligen chansen! Är du Ledare, Utmanare, Funktionär, Rover eller Övrig medlem i Mälarscouterna så är du varmt välkommen till en härlig dag där tankar och scouter får flyga med högt i tak. Far & Flyg!
Anmälan
Anmäl dig på länken nedan:
Vi har bokat 52 platser, och hoppas att det kan räcka. Först till kvarn gäller för att flyga, resterande delar av kickoffen har vi ingen begränsning på. Anmäl dig senast fredag 16:e augusti.
Du kan flyga om du väger under 120 kg, inte är gravid, aldrig haft en axel ur led, diskbråck, hjärtproblem eller annat som kan påverka upplevelsen.
Utrustning
- Matsaker + kåsa
- Kläder efter väder (Vi är utomhus en del)
- Ledig klädsel
- Skor som kan knytas åt på fötterna
- Anteckningspapper
- Penna
- Scoutskjorta
Program:
9.45 Samling vid parkering vid City Gross (Bryggerivägen 10).
Vi ses vid den bortre parkeringen [länk].
10-13 kommer vi att slussas några i taget genom Body Flight. Läs mer här [länk]!
Samtidigt äter vi lunch, lär känna varandra och börjar diskutera enligt modulerna (se nedan).
13-13.30 Vi går till Sundbybergs Scoutkårs lokal, Hamngatan 19.
13.30-15.30 Patric Brask som våren 2018 höll ett pass Anpassat Ledarskap för Mälarscouterna kommer återigen tillbaka för ett roligt och lärorikt utbildningspass på samma tema. Fullt av praktiska tips och viktiga verktyg ger han ett kurspass som var ytterst uppskattat och välbesökt senast. Självklart anpassat för att vissa redan hört honom. Vi siktar på att erbjuda alternativ aktivitet för dig som så önskar.
15.30-16.00 Fortsättning med moduler
16.00-16.30 Sammanfattning och avslutning vid Sundbybergs Scoutkårs lokal, Hamngatan 19.
Diskussionsmodulerna
Välj bland ett smörgåsbord av diskussionsämnen som går omlott:
- Läger 2020 - Vad vill vi?
- Hur gör vi världen bättre? (Scouternas strategi 2015)
- Scoutlagen i Mälarscouterna
- Utvärdering av miljöpolicyn
- Verksamhetsplan - vart vill vi?
- Pain points - När är det jobbigt att vara ledare? Vad kan vi göra åt det?
- Assistent - hur belönar vi våra assistenter?
- Utvärdering av Utmanarverksamheten.
- Utrustning i Mälarscouterna
Har du förslag på andra frågor du vill diskutera, hör av dig till oss!
Varmt välkommen på Mälarscouternas Höstkickoff 2019
önskar
Kårordförandegruppen
David, Emma & Teo
- Skriven av Teo Elmfeldt
- Kategori: Kårarrangemang
Vinterfika vid K2 Söndagen 7 januari 11-15
Transportmedel beroende på väder
Skidor, cykel, skridskor eller promenad
Vi håller med grill, fika och korv
Välkomna
- Skriven av Per Simonsson
- Kategori: Kårarrangemang
Välkomna alla ledare/utmanare/funktionärer på vårens ledaraktivitet söndagen den 19/4. Här kommer ni ställas inför olika utmaningar både fysiska och intellektuella.
Att kunna arbeta i grupp är en fördel. Vi kommer hålla på mellan 11:59-17:00 och intaga mat vid ca 15 tiden.
Samling
Utanför ingången på Islandstorgets tunnelbana kl 11:59.
Att ta med
Ta med matsaker, kläder efter väder, men framförallt för vandring men även lugna aktiviteter och så ett glatt humör.
Anmälan
För att veta hur många vi blir så är det anmälan på mail till anders@wibrink.se senast söndag den 5/4.
Ange vilken avdelning/funktion du tillhör och om det är några speciella matpreferense du har typ vegeterian, allergi mm.
Välkomna!
Anette Öberg, Hans Gebert, Teo Elmfeldt, Vera Tonell, Anders Wibrink
- Skriven av Magnus Hasselquist
- Kategori: Kårarrangemang
Vårterminsplaneringen hölls i Karsvik söndagen den 13 januari. 32 Mälarscouter deltog. Noteringarna från mötet bifogas nedan. Ett stor tack till alla ledare, utmanare och funktionärer som deltog!
- Skriven av Magnus Hasselquist
- Kategori: Kårarrangemang
Söndagen den 16 december hälsar Mälarscouterna alla scouter med familjer välkomna på julavslutning!
Alla scoutavdelningar samlas på olika platser (hör med din avdelning!) för att avsluta terminen, tända facklor och tåga till den gemensamma avslutningen vid Karsvik.
Klockan 15.00 välkomnas alla familjer till Karsvik och vi avslutar året tillsammans med ett lägerbål.
Vid Karsvik kommer utmanarlaget Simbassängorné sälja fika och Mälarscouterna visar bilder från året som gått. Vi kommer att vara klara ca klockan 16.00. Klä er varmt, vi kommer att vara ute!
- Skriven av Magnus Hasselquist
- Kategori: Kårarrangemang
Instruktören Calle Nilsson Vackelin ifrån röda korset höll under söndagen en mycket givande kurs i första hjälpen. Ett tiotal ledare genomförde kursen och alla var mycket nöjda med dagen. Ett stort tack till Calle och förhoppningsvis får vi se honom i liknadne tillfällen igen framöver.
- Skriven av Jonas Wester
- Kategori: Kårarrangemang