IT och webbsida

Läs mer om hur Mälarscouterna använder Internet och informationsteknik i verksamheten.

För ökad tydlighet i kommunikation med varandra och med scouters föräldrar får du automatiskt en mailsignatur som innehåller ditt namn, avdelning och funktionärsroller.

Om du vill anpassa signaturen skapar du en annan signatur i inställningarna i webbmailen. (Ändringar som du gör i "Min signatur" kommer skrivas över igen - så du måste alltså skapa en annan). Ställ också in vilken signatur du vill ha som standard. Även om du sedan mailar från gmail-appen i mobilen kommer dina inställningar härifrån gälla.

Du också välja att skapa flera och själv välja signatur när du skapar ett mail, beroende på i vilken roll du mailar.

I mobilens inställningar finns dessutom en möjlighet till "Mobil signatur", den ersätter i så fall dina val i webbmailen då du mailar från mobilen.

Allra längst ned i mailet läggs det också till "Mälarscouterna", vår slogan och en länk till hemsidan. Det kan du själv inte ändra på.

Mälarscouterna använder Google Meet för digitala möten.

  • Gå med i ett digitalt möte
  • Tips och tricks
  • Starta ett möte via Google Meet

Gå med i ett digitalt möte

Om du är inloggad med ditt @malarscouterna.se-konto

Tryck på en länk så blir du automatiskt tillagd. Annars kan du öppna appen Google Meet eller gå in på meet.google.com och ansluta till ett möte med hjälp av kod på formatet aaa-bbb-ccc. När flera användare redan är inne i samtalet är mikrofonen avstängd som standard, tryck på mikrofonknappen längst ner för att sätta på den om den är avstängd.

Utan inloggning med @malarscouterna.se-konto

Om du trycker på en länk eller skriver in koden enligt ovan, men inte är inloggad, måste du godkännas av någon som redan är en del av videosamtalet. Om ett alias/smeknamn används, skriv då [alias]@malarscouterna.se.

Tips och tricks

  • Försök använda hörlurar, gärna med mikrofon, hellre än datorns högtalare och mikrofon. Det gör ljudmiljön trevligare för de andra i mötet.
  • Det finns olika inställningar för hur bilderna ska fördelas över skärmen. Via dator väljer du genom de tre prickarna längst ner till höger på skärmen.
  • Är ni flera i samma rum finns risk för rundgång. Använd hörlurar eller tänk igenom vilka högtalare och mikrofoner som är aktiva samtidigt. Ett tips kan vara att bara ha en dator med samtalet igång, per rum som deltar.
  • För att växla mellan olika kameror på din enhet trycker du på de tre prickarna nere till höger och väljer Settings.

Starta ett möte via Google Meet

Det finns flera sätt att starta ett videosamtal via Google Meet. Alla kräver att du är inloggad med ditt @malarscouterna.se-konto.

Via hemsidan eller appen

  1. Gå in på meet.google.com via datorn eller öppna appen Google Meet. Se till att du är inloggad med ditt @malarscouterna.se-konto.
  2. Välj New meeting eller Join or start a meeting. Följ eventuella instruktioner. Via dator behöver du trycka på Join meeting för att ansluta.
    1. Se till att din webbläsare eller mobiltelefon tillåter kamera och mikrofon
  3. Bjud in andra genom att sprida url-länken eller koden som hör till. Du kan även sprida telefonnumret med tillhörande kod ifall någon behöver vara med som ett vanligt telefonsamtal.

Via kalendern

  1. Skapa eller redigera ett event för en kalender på calendar.malarscouterna.se och lägg till alternativet Conferencing. Då dyker url:en och telefonnummerdetaljerna upp automatiskt, och sprids till alla inbjudna.
  2. När det är dags, tryck på länken i kalenderhändelsen. Du kan även sprida url:en till andra som inte har direkt tillgång.

Mälarscouterna behandlar personuppgifter och måste tillse att detta sker i enlighet med gällande lagstiftning, specifikt GDPR.

För att registrera din scouts hälsoblankett digitalt, följ denna guide

Alla aktiva Ledare och Funktionärer har genom G Suite (Google Apps) tillgång till:

Du loggar in med din e-postadress (fornamn.efternamn@malarscouterna.se) och därefter med ditt personnummer (12 siffror) eller ditt medlemsnummer samt ditt lösenord från Scoutnet.
Om du inte kommer ihåg ditt lösenord nollställer du det här.

I din mobil eller padda använder du apparna Mail, Drive, Kalender och Hangouts Chat från Google. Lägg till kontot genom att ange din fornamn.efternamn@malarscouterna.se, logga sedan in med ditt ScoutID (medlemsnummer och lösenord från Scoutnet).

Om du hellre vill använda andra appar för mail och kalender så funkar det bra förutsatt att de stödjer Googles inloggningssystem. I annat fall måste du kontakta it@malarscouterna.se för detaljerade inställningar.

Uppdatera sedan din primära e-postadress i Scoutnet till din fornamn.efternamn@malarscouterna.se, så får du mailen från alla e-postlistor till den adressen! Din privata adress kan du ha kvar på alternativ e-post på din profil.

I enighet med vår Personuppgiftspolicy har vi ett avtal med Google för hantering av personuppgifter i dessa tjänster och vi vill därmed inte att du väljer att använda andra tjänster i ditt engagemang hos Mälarscouterna.

Kontakta it@malarscouterna.se om du behöver hjälp.

Det är viktigt att du uppdaterar dina adressuppgifter hos Mälarscouterna så vi skickar tidning, faktura och e-post till rätt adresser.

Logga in och uppdatera i Scoutnet

Du uppdaterar själv i vårt register Scoutnet: https://www.scoutnet.se

Logga in med ditt personnummer (12 siffror) eller medlemsnummer samt ditt lösenord.

Om du glömt ditt lösenord beställer du enkelt ett nytt genom länken för Glömt lösenord vid inloggningen. Ditt lösenord skickas till den epostadress du har registrerad. Om denna epostadress är felaktig och du inte känner till ditt lösenord måste du kontakta vår Medlemsregistrerare för att ändra e-postadress.

altMälarscouterna finns också på Facebook: http://www.facebook.com/malarscouterna

altMälarscouerna har funnits på webben sedan 1996.

2009 byggdes sidan om till nuvarande form och struktur. Sidan är baserad på Joomla (öppen källkod). Diverse plugins används för att öka funktionaliteten på sidan. Innehållet administreras av scoutledarna själva.

Syftet med denna policy är att ge regler och riktlinjer för IT-användandet inom Mälarscouterna. Samtidigt som vi naturligtvis ska följa tillämpliga lagar (inklusive vår egen scoutlag) vill vi verka för att våra datorer används på ett meningsfullt sätt som inte skadar oss själva eller andra i vår omgivning.

Policyn är indelad i två delar:
• Kårens hemsida
• Sammankomster med IT-inrikting (Joti, LAN etc)

Mälarscouterna använder cookies för identifikation vid inloggning på webbsidan och för att kunna mäta antalet sidvisningar och besökare anonymt bland annat genom Google Analytics.

Accepterar du inte cookies ber vi dig stänga av dem via din webbläsares säkerhetsinställningar, med reservation för att viss funktionalitet ej kan garanteras.