Insekterna

Spåraravdelningen Insekterna har möten på onsdagar 18:30-20:00.

Scoutsäsongen börjar snart och vi i ledarteamet ser supermycket fram emot att ta hand om era barn under hösten. 

Korta versionen 

  • Onsdagar kl 18:30 från 1 September i Karsvik
  • Kläder efter väder
  • Skaffa en scoutskjorta och halsduk
  • Anmäl allergier asap
  • Gemensam hajk 18 september
  • Scouternas dag 25 september
  • Hänsyn till covid

Onsdagar 18:30
Den 1 september kör vi igång med scouting kl 18:30 till 20:00. Vi samlas vid scoutstugan Karsvik (Tegnebyvägen 16). Ett vanligt möte börjar med välkomnande och en liten lek för att springa av sig. Vi fortsätter med huvudaktiviteten enligt ett program som barnen får på första mötet. Vi avslutar med en ceremoni där scouterna får göra scouthälsningen där vi säger "Var redo" och scouterna svarar med "Alltid redo". Vi har uppehåll under höstlovet (v44) och avslutar vecka 49, onsdagen den 8 december.

Kläder efter väder
Under hösten kommer de flesta möten att vara utomhus på grund av covid. Detta ställer ännu högre krav på er vårdnadshavare att se till att scouterna har rätt kläder på sig. Rätt kläder skapar förutsättningar för att scouterna ska kunna ha roligt och uppskatta verksamheten. Vi är ute även när det är regn, när det är kallt och när det blåser.

Scoutskjorta och märken
Vid varje möte önskar vi att alla scouter har på sig en scoutskjorta, scoutpiké eller scout-t-shirt. De finns att köpa på Scoutshop. Vet du inte vilken storlek ditt barn ska ha, finns det skjortor att prova i Karsvik, hör av dig så bokar vi en tid för provning. Varje scout har även en halsduk och sölja. Halsduken kan du köpa av oss ledare på första träffen för 180kr, betalning med swish. Söljan kommer barnen att tillverka på ett av våra möten. Under hösten kommer ditt barn att få en rad märken, de kan sys på skjortan enligt Mälarscouternas märkesinstruktioner. 

Anmäl allergier
Under hösten kommer vi att be scouterna laga mat och diska. Det är ett uppskattat moment bland scouterna och de lär sig hantera stormkök och viktigast av allt; diska (scouterna behöver inte ta med sig något, allt finns). För att planera rätt önskar vi att ni lämnar in en digital hälsoblankett [länk till instruktioner] eller anmäler allergier till oss ledare på första mötet eller via mail (ledare.insekterna@malarscouterna.se)

Hajk 18 september
I år fyller Mälarscouterna 90 år och det kommer att firas med en gemensam hajk för alla Mälarscouter vid Mälarscouternas stuga på Lovön (K2). Under en hel dag kommer scouterna att få vara med om ett äventyr där de utmanas och får vara med om roliga aktiviteter. Mer information om gemensam bussresa m.m. återkommer vi till lite längre fram. Ni föräldrar är varmt välkomna att följa med på hajken, fråga oss ledare hur det går till. Vi återkommer också med besked om eventuellt ytterligare hajk under terminens gång. 

Scouternas dag
Den 25 september är det Scouternas Dag. Det är en samarbetstävling där scouter i Stockholm genomför olika kontroller för att pröva sina scoutkunskaper. Denna gång kommer dagen att hållas i Judarn. Vi har tänkt att vi Insekter deltar denna dag. Mer information kommer.

Hänsyn till covid
Mälarscouterna följer utvecklingen av coronapandemin, och anpassar verksamheten löpande vid nya regler eller rekommendationer som påverkar oss. Vi ser ett stort värde i att kunna bedriva vår ungdomsverksamhet, och lägger därför mycket energi på att anpassa den så att den blir säker för alla deltagare. Nuvarande restriktioner bedöms inte hindra vår verksamhet i dess vanliga form så länge vissa grundregler följs:

  • Stanna hemma om du är sjuk
  • All verksamhet planeras så att det inte förekommer trängsel, framför allt inomhus men även utomhus.
  • Övernattningar sker med en ryggsäck mellan
  • Allt planeras utifrån att restriktionerna kan komma att skärpas.

Vi uppskattar ett mail/sms/samtal om scouten inte kan komma.

Elinor, Sara, Maria, Erudita, Daniel, Segnan, Martin och Hanna

P.S. För den som vill läsa ännu mer om hur det är att vara scout på Mälarscouternas spårar-nivå (8-9 åringar) kan hitta en generell artikel på Mälarscouternas hemsida.

 

Nu börjar terminen igen efter ett jullov fyllt med ändringar i coronaregler.
 
Korta versionen
  • Scouterna börjar nu på Onsdag 27 Januari 18:30
  • Uppehåll för sportlov och påsklov
  • Hajk 8 Maj
  • Avslutningshajk 29 Maj
  • Sommarläger 27-31 Juli
  • Vill du hjälpa till?
Scouterna börjar nu på onsdag 27 Januari 18:30
Vi har noga följt nationella och regionala råd för scoutaktiviteter. Smittskydd Stockholm avrådde från alla arrangemang fram till den 24 Januari [länk] och den 21 Januari fastslog regeringen att idrott för barn födda efter 2005 är tillåtet igen [länk]. I samband med detta så kommer vi att sätta igång scoutverksamheten så snart som möjligt och det är redan nu på Onsdag. Det ser ut att bli kallt (ca -5 enligt nuvarande prognos så klä ditt barn för utomhusvistelse. Vi ses som vanligt vid Karsvik.
 
Uppehåll för sportlov och påsklov
Scoutingen fortsätter nästan varje onsdag under våren med några undantag. Uppehåll i verksamheten är planerat till sportlovet v9 (3 Mars) och påsklovet v14 (7 April).
 
Hajk 8 Maj
Hajken är planerad till lördagen den 8 Maj. Vi hoppas verkligen på att kunna genomföra en ordentlig övernattningshajk men förhåller oss till de riktlinjer som finns, just nu rekommenderar Mälarscouterna dagshajker precis som i höstas. Anmälan till hajken öppnas upp några veckor innan.
 
Avslutningshajk 29 Maj
Den mångåriga traditionen inom Mälarscouterna är att genomföra en avslutningshajk för hela kåren med alla avdelningar och åldersklasser. Under våren 2020 blev avslutningshajken inställd så vi hoppas på en ordentlig revansch detta år. Anmälan till avslutningshajken öppnar upp i slutet av April.
 
Sommarläger 27-31 Juli
Sommarlägret är årets stora höjdpunkt och är det som vi förbereder barnen på under hela vårterminen. Årets tema är Big Bang och platsen är vid sjön Båven mellan Gnesta och Flen i sörmlands skogar [länk]. Sommarlägret brukar vara otroligt uppskattat av barnen. Boka in datumen redan nu, anmälan kommer att vara möjlig någon gång efter påsken.
 
Vill du hjälpa till?
Vi är ett bra sammansvetsat ledarteam för Insekterna som jobbar bra tillsammans och har roligt även när det inte är scouting. Under hösten var vi tvungna att ställa in ett möte för att vi hade för många ledare borta just den kvällen. Skulle du vilja hjälpa till och vara en del av vårt ledargäng så är du varmt välkommen! Ambitionsnivån kan läggas både högt och lågt, det vi främst behöver förstärkning med är att ta hand om en av grupperna under de vanliga onsdagsmötena. Det funkar bra just nu men vi vill se till att ingen ska ha dåligt samvete för att man är sjuk. Maila till mig om du är intresserad, eller hugg tag i någon av oss på onsdag.
Scoutsäsongen börjar snart och vi är ett superpeppat team som vill ta hand om era barn under hösten. 
 
Korta versionen
  • Onsdagar kl 18:30 från 2 September i Karsvik
  • Kläder efter väder
  • Skaffa en scoutskjorta och halsduk
  • Anmäl allergier asap
  • Hajk 3 Oktober
  • Hänsyn till COVID
Onsdagar 18:30
Den 2 september kör vi igång med scouting kl 18:30 till 20:00. Vi samlas vid scoutstugan Karsvik (Tegnebyvägen 16). Ett vanligt möte börjar med välkomnande och en liten lek för att springa av sig. Vi fortsätter med huvudaktiviteten enligt ett program som barnen får på första mötet. Vi avslutar med en ceremoni där scouterna får göra scouthälsningen där vi säger "Var redo" och scouterna svarar med "Alltid redo". Vi har uppehåll under höstlovet (v44) och avslutar vecka 50, onsdagen den 9 December.
 
Kläder efter väder
Under hösten kommer alla möten att vara utomhus på grund av corona. Detta ställer ännu högre krav på er föräldrar att se till att scouterna har rätt kläder på sig. Rätt kläder skapar förutsättningar för att scouterna ska kunna ha roligt och uppskatta verksamheten. Vi är ute även när det är regn, när det är kallt och när det blåser.
 
Scoutskjorta och märken
Vid varje möte önskar vi att alla scouter har på sig en scoutskjorta. De finns att köpa på Scoutshop. Vet du inte vilken storlek du ska ha, finns det skjortor att prova i Karsvik, hör av dig så bokar vi en tid för provning. Varje scout har även en halsduk och sölja. Halsduken kan du köpa av oss ledare på första träffen för 180kr, betalning med swish. Söljan kommer barnen att tillverka på ett av våra möten. Under hösten kommer ditt barn att få en rad märken, de kan sys på skjortan enligt mälarscouternas märkesinstruktioner.
 
Anmäl allergier
Redan det andra mötet kommer vi att be scouterna laga mat och diska. Det är ett uppskattat moment bland scouterna och de lär sig hantera stormkök och viktigast av allt; diska (scouterna behöver inte ta med sig något, allt finns). För att planera rätt önskar vi att ni lämnar in en digital hälsoblankett [länk till instruktioner] eller rent utav anmäler allergier till oss ledare på första mötet eller via mail (ledare.insekterna@malarscouterna.se)
 
Hajk 3 Oktober
Första helgen i oktober anordnar vi en dagsutflykt till Mälarscouternas stuga på Lovön. Under en hel dag kommer scouterna att få vara med om ett äventyr där de utmanas och får vara med om roliga aktiviteter. En hajk är normalt ett dygn men pga corona kommer hajken utesluta övernattningsdelen. Ni föräldrar är varmt välkomna att följa med på hajken, fråga oss ledare hur det går till.
 
Hänsyn till COVID
Mälarscouterna följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer och har tolkat ned dem till vår verksamhet enligt en artikel på Mälarscouternas hemsida. De förändringar som det medför i vår verksamhet är främst:
  • Handtvätt ingår i alla program vi gör
  • Alla möten är utomhus
  • Närkontaktslekar planeras bort för att minimera smittspridning
  • Vi uppskattar ett mail/sms/samtal om scouten inte kan komma
  • Har ditt barn visat symptom under de senaste 48 timmarna uppskattar vi om de är hemma
Med vänliga hälsningar
Petter, Maria A, Ellinor, Ida, Jenny, Sara, Lars, Maria C
 
PS. För den som vill läsa ännu mer om hur det är att vara scout på Mälarscouternas spårar-nivå (8-9 åringar) kan hitta en generell artikel på Mälarscouternas hemsida. DS
PS2. Du kan ändra dina kontaktuppgifter själv i scoutnet. Exempelvis om båda föräldrarna vill ha utskick, eller om du flyttat eller bytt mailadress. DS
Hoppas ni har haft ett fint jullov och att era barn är peppade på scouting! På onsdag fortsätter vi med vårterminen och kör som vanligt på Onsdagar kl 18:30 - 20:00.
 
Den korta versionen
  • Ett spännande program under våren bifogat
  • Kläder efter väder
  • Två hajker: 9-10 Maj, samt 30-31 Maj
  • Sommarläger 28 Juli - 1 Augusti
  • Uppehåll under sportlovet och påsklovet
 
Programmet och Kläder efter väder
Vi har ett superspännande program planerat för hela våren. Den röda tråden är att ge Scouterna förutsättningar för att kunna delta på de stora hajkerna och lägren. Vi går igenom de olika momenten som barnen kommer att möta under hajkerna och lägren i lagom takt under våren och ser till att de är förberedda för det som ska komma. Exempel är att binda saker med knopar, lösa tankenötter och sätta upp ett tält.
 
Under hösten märkte vi att några scouter hade på sig tunna/kalla och "fina" kläder när vi är utomhus. Utgångspunkten bör vara att barnen klär sig för att kunna rulla i lera, så har vi täckt upp för de roligaste situationerna. Vi ledare tror att ett barn som inte är begränsade (av sina kläder) kommer att kunna ha mycket mer roligt på Onsdagarna hos oss. Prata gärna med oss om vad som passar och hur det går att lösa på bäst sätt. 
 
Insektshajk och Avslutningshajk
Under hösten hade vi en hajk i Mälarscouternas stuga K2 på Lovön. Till våren blir det två hajker. Den första går av stapeln 9-10 Maj och då är det bara för oss inom gruppen Insekterna. Avslutningshajken markerar det sista på terminen och är planerad till 30-31 Maj. Då kommer scouterna att få sova i tält då många fler än bara insekterna är med. Plats och logistik för dessa hajker återkommer vi om.
 
Sommarläger 28 Juli - 1 Augusti
Mälarscouternas årliga läger sker i år på Gålö. Hela föreningen samlas i en hel vecka för massor av roliga äventyr. Spårare (8-9 år) är välkomna från Tisdagen den 28 Juli till Lördagen 1 Augusti. Detta är verkligen ett äventyr som sätter minnen för livet. Själv minns jag mitt första läger 1993 med starka minnen.
 
Vinterprogram, Sportlov och Påsklov
Spårarna brukar ha snö- och is-tema i början av Januari men då minusgraderna och snön lyser med sin frånvaro så kommer vi att sätta in snö-mötet när väl snön kommer. Det gör att kommentaren om kläder ovan är ännu viktigare då vi sätter in snö-mötet med kort varsel (om/när det finns snö och is). Vi har uppehåll under sportlovet (vecka 9) och under påsklovet (vecka 15).
 
Vi längtar efter att få börja scouterna för denna termin! Vi ses snart!
 
Hälsningar från alla ledare på Insekterna
Jesper, Ida, Petter, Lars, Anna, Claes, Pata
Nu är det snart dags för hösthajken 2019!!! och som vi har väntat!
 
Korta versionen
  • Hajken börjar på Lördag kl 10:00 på Lovön
  • Hajken slutar på Söndag kl 09:00 vid Scoutstugan K2
  • Kläder efter väder, vi kommer att vara utomhus från start till sent på kvällen (även om det regnar)
  • Packa ryggsäcken rätt [utrustningslistan]
  • Nästa Onsdag 23 Oktober, ta med en ficklampa!
Hajken
På lördag går den efterlängtade hösthajken av stapeln. Temat är Chokladfabriken och jag tror att barnen kan lista ut vad som kommer att erbjudas ;-). I skrivandets stund har vi nästan alla Scouter anmälda, vilket är superkul att alla vill hänga med och få ett minne för livet.
 
Scouterna ska vara på plats kl 10:00, prick, på Lördag den 19 Oktober på parkeringen bakom Lovö Vattenverk. Hämtning sker kl 09:00 vid själva stugan vi kallar K2. Just före kl 09:00 kommer vi att hålla en liten ceremoni där vi delar ut märket för att de klarat hajken! Se karta i den bifogade filen.
 
Packa ryggsäcken rätt
För någon vecka sedan gick vi igenom med barnen hur väskan ska packas och vad som ska finnas däri. Hjälp gärna barnen med att öva på att hålla koll på sina prylar under veckan. Om du känner att något kommer att tappas bort, sätt en namnlapp på den så ser vi ledare till att den hittar hem igen. Just nu ser det ut att bli rätt blött väder så hjälp gärna barnen att packa sovartiklar längst ned, sånt man behöver under dagen (ombyte, etc.) i mitten och regnställ längst upp. Jag provade nu i helgen att se till att min son kunde rulla ut liggunderlaget och förstå hur en sovsäck fungerade. Alla har vi en första gång :-) Mer information om packningen finns i den bifogade filen och även på Mälarscouternas hemsida med utrustningslistan.
 
Ficklampa nästa onsdag
Nästa onsdag, den 23 Oktober, är det dags för nattorientering. Att lära sig att hitta när det är mörkt är en förmåga man har stor nytta av i livet. Denna gång ska vi göra det lite enkelt för barnen så se gärna till att din Scout tar med en ficklampa.
 
Med vänliga hälsningar
Insektsledarna Petter, Ida, Claes, Jesper, Anna, Pata, Lars