Insekterna

Spåraravdelningen Insekterna har möten på onsdagar 18:30-20:00 i Karsvik.

burkar  Foto Niklas Elmehed

Nu har äntligen vi satt igång på riktigt för höstterminen. Vi är så laddade inför hösten och efter första mötet med barnen i Onsdags så ser vi att det här kommer att bli en bra höst!

Vi har ett fullspäckat schema planerat för hösten. Programmet för hösten finns både i kalendariet till höger och som bilaga nedan. En av höjdpunkterna är hösthajken den 19 Oktober, mer information om denna kommer senare.

Skolan och höstterminen har kommit igång och det ska självklart även Scouterna göra. Om lite mer än en vecka kör vi igång inför terminen och vi ledare har redan kommit igång och planerat ett spännande och roligt program för din Scout. Jag och mina ledarkollegor vill med detta brev säkerställa att du har alla förutsättningar för att peppa igång ditt barn inför Scoutsäsongen.

Korta versionen

  • Insekterna ses varje Onsdag kl 18:30 - 20:00 i Karsviks hage från 4 september
  • Köp en scoutskjorta till ditt barn och klä ditt barn efter väder då vi är utomhus
  • Ljuskväll 21 September
  • Hajk planerad till 19 Oktober och pågår i ett dygn med start på morgonen

Tider
Vi kör igång på riktigt Onsdagen den 4 September kl 18:30 till 20:00 i Karsviks hage. Ditt barn tillhör en avdelning som heter Insekterna inom åldersgruppen Spårarna. Under första gången kommer vi att fokusera på att få ihop gruppen och lägga grunden för att ditt barn förhoppningsvis ska tycka att Scouting är något roligt. Mer information kommer att finnas på Insekternas hemsida, men just nu är det mest ett arkiv för vad som tidigare har hänt.

Sista dagen för terminen är den 11 December då vi har en gemensam avslutning med de äldre aktiva Scouterna. Vi har uppehåll under höstlovet den 30 Oktober.

Scoutkläder
Alla scouter har en scoutskjorta, halsduk och en sölja. Scoutskjortan köper du enklast på Scoutshop.se. Halsduken är specifik för Mälarscouterna och köps av oss ledare och betalas via Swish (mer info). Söljan kommer vi att tillverka på en av våra Onsdagar. Ditt barn kommer också få några märken som ska sys fast på scoutskjortan och under hösten kommer ditt barn få chansen att få ytterligare märken.

 
Scouting en aktivitet som ofta genomförs utomhus oavsett väder. Så klä gärna ditt barn efter vädret för de gånger vi är utomhus.
 
Ljuskväll 21 September
Den 21 September händer det som Mälarscouterna är kända för i Ängbytrakten, Ljuskvällen. Tanken är att ditt barn är med och förbereder på en av de vanliga kvällarna med att tillverka en lykta som sedan används på ljuskvällen. Det blir en hel del ljus och en ordentligt mysig stämning runt Kyrksjön. Kom gärna hela familjen och känn stämningen.

Hajk 19 Oktober
En naturlig del i att vara scout är också att delta på Hajk, en utflykt som i detta fall innebär övernattning i Mälarscouternas stuga som kallas 'K2' och ligger på Lovön. Hajken är även ett grymt tillfälle för dig som förälder att vara med. Du får inblick i scouting, var med ditt barn ett dygn i friluftsliv, hänga med andra föräldrar och för de som behöver: stötta ditt barn när de sover borta på ny plats. Medföljande föräldrar kommer även få hjälpa till med t ex matlagning och är en förutsättning för att hajken blir av. Hajken börjar på morgonen Lördagen den 19 Oktober och slutar på morgonen Söndagen den 20 Oktober. Vi återkommer senare om hur anmälningen till hajken går till.

Vi ser verkligen fram emot att sätta igång med Scoutingen den 4 September och om du har några frågor är det bara att maila mig i min roll som avdelningsledare.

Med vänliga hälsningar
Petter, Anna, Lars, Ida, Claes, Patrik, Karin, Jesper
 

 

Insekter, i början på maj drar det ihop sig till hajk igen. Denna gång blir det en hajk i Kalla krigets tecken. Vi kommer att mötas av ett äventyr där Ni måste använda scoutkunskaper som chiffer, spioneri, karta och kompass samt en hel massa list för att avslöja en hemlighet. Det här blir en annorlunda hajk då vi kommer att bo i en gammal fyrvaktarbostad och vistas på mycket hemlig militär plats. Vi kommer känna friska vindar från havet men också kalla vindar från en tid då stormakterna hotade världsfreden och även vårt land. Bered Er på ett äventyr Insekter, och förbered Er väl genom vårens scoutmöten. I maj är det skarpt läge!

P.S Detta är hemligt Ni får under inga omständigheter yppa något till fienden!

 

När

Transport kommer att ske genom samåkning från Bromma med start 08.30 lördagen den 4 maj. När anmälningstiden har gått ut kommer ledarna att fördela scouterna på bilarna i de fall där föräldrarna inte redan själva har organiserat samåkning. Tanken är ledare och föräldrar som själva deltar i hajken kör men självklart får man som förälder både lämna och hämta om man vill ha en utflykt till Oxelösund i vårsolen.

Samling sker 10.00 lördagen den 4 maj på parkeringen på Södra Femöre i Oxelösund.

Hämtning/hemresa sker ungefär 10.00 söndagen den 5 maj på parkeringen på Södra Femöre i Oxelösund. Vi har ca 1 km att gå från vårt boende till parkeringen. Vi är hemma i Bromma igen ca 12.00. Respektive chaufför ansvarar för att köra hem scouterna eller möte upp på avtalad plats med föräldrar.

 

Hitta

Åk E4 söderut från Stockholm. Sväng av mot Oxelösund i Nyköping. Fortsätt riksväg 53 (motorväg) från Nyköping till Oxelösund. När motorvägen slutar vid hamnen är det skyltat Femöre till höger, därefter direkt höger igen och sedan direkt vänster. Kör igenom villaområdet och över Femörekanalen. Följ huvudvägen skyltat mot S Femöre och efter ca 500 meter tag höger, skyltat Femörefortet och S Femöre. Kör den smala asfaltvägen tills den slutar i en stor parkering (P på kartan), där samlas vi. Avstånden från Bromma är 12 mil och resan tar ca 1 timme och 30 minuter.

 

Hur

Vi kommer att vara ute hela hajken men sova inomhus i fyrvaktarbostaden och dess annex på Femöre huvud. Det är fortfarande vår och nära havet så det är viktigt med varma kläder, underställ, mössa och vantar. Hajken sker delvis i utmanande miljö med klippor och närhet till havet. Vi kommer därför att behöva en något större vuxennärvaro än normalt så medföljande föräldrar är extra välkomna. Vi kommer under hajken att få vara med om en massa spännande. Programmet på denna hajk är lite mer ambitiöst än vanligt och kostar därmed mer än en vanlig hajk. Vi har i samråd inom ledargruppen beslutat att medföljande föräldrar och de ledare som arbetar (dvs inte ungdomsledarna) betalar halv hajkavgift för att budgeten skall gå ihop. All mat köps in centralt, det gäller även eventuellt godis. Vi kommer att anpassa maten efter allergier och annan specialkost.

Om du som förälder vet med dig att du inte lagt in aktuell kontaktinformation på https://scoutnet.se se till att scouten har med en lapp med telefonnummer där Ni går att nå under helgen.

Har du frågor? maila eller ring oss ledare.

 

Utrustning

En utrustningslista finns på vår hemsida, http://malarscouterna.se/bra/utrustningslista. Det är mycket viktigt att ha med varma kläder, mössa och regnkläder. Alla scouter har med egen sovsäck, liggunderlag, kåsa, tallrik och bestick i plast samt en diskhandduk. Packa tillsammans med scouterna så de vet vad de har med sig och kan hitta det i ryggsäcken.

Alla elektroniksaker lämnar vi som vanligt hemma så att inget blir förstört eller kommer bort. Självklart får scouterna ringa från ledarnas telefoner om de behöver kontakta sina föräldrar.

Medföljande förälder

På hajkerna är medföljande föräldrar alltid välkomna. Som förälder får man bli en del i matlaget som håller scouterna mätta och glada under hajken. Denna hajk kommer även några av föräldrarna att behövas som funktionärer under lördagens äventyrsspår. Som förälder anmäler du dig i samma formulär som scouten. Skicka även ett mail med mobilnummer, e-post och info om du kan ta egen bil till hajken till jonas.enstrom@malarscouterna.se så vi kan upprätta en kontaktlista för alla vuxna på hajken. Swisha 225 kr till Mälarscouterna (123 609 64 81), ange ”Hajk Insekterna” och ditt eget namn.

 

Vi planerar inte att administrera någon hantering av bensinpengar utan hoppas att både föräldrar och ledare är OK med att hajkresan blir en av alla de bilturer vi gör med varandras barn som jämnas ut över tiden.

Anmälan och kostnad för scouter

Anmälan sker på hemsida

  1. Logga in på malarscouterna.se och gå in under Appar -> Hajkanmälan. (https://malarscouterna.se/app/anmalan )
  2. Uppdatera hälsouppgifter om nödvändigt och fyll i kontaktinfo som är särskilt relevant under helgen. Uppdaterade uppgifter sparas och kommer framöver dyka upp på hälsomodulen på avdelningssidan.
  3. Skicka in anmälan. Nu kommer en QR-kod upp som går att skanna med Swish-appen. Då kommer belopp och kommentar att stämma helt och hållet. Denna QR-kod skickas även via mail till de adresser som är kopplade till scouten. Betala för hajken så är allt färdigt!

 

Hajken kostar 450 kr för scouterna. Betalning sker genom Swish till Mälarscouterna (123 609 64 81), ange ”Hajk Insekterna” och namn på scouten eller scanna QR-koden i anmälan.

Specialkost och mediciner: Anmäl ev allergi, specialkost och eventuellt medföljande mediciner tillsammans med anmälan.

 

Väl mött på vårens mest spännande äventyr, Hemliga Rum

/Insektsledarna

Hej Insekter!
 
Här kommer terminsprogrammet för våren 2019.
 
/Insektsledarna

vikingahajk-2018

Insekter nu är det dags för ett Vikingaäventyr ute på Lovön där våra spårarkunskaper sätts på prov. Det blir en helg där vi lever som vikingar och provar på att göra saker på samma sätt som våra förfäder gjorde. Det blir förstås också mycket lek, matlagning på stormkök, lägerbål och övernattning inne i vår stuga K2.

När

Samling 10.00 lördagen den 6 oktober vid parkeringen bakom Lovö Vattenverk.

Hämtning sker i samband med avslutning och märkesutdelning vid vår stuga K2, 09.30 på söndagen den 7 oktober (promenaden från parkeringen tar ca 20 min).

 

Hitta      

På hemsidan finns en vägbeskrivning till K2 som ligger på Lovön:

http://malarscouterna.se/om/lokaler/k2

Hur        

Vi kommer att vara ute hela hajken men sova inomhus. All mat köps in centralt, det gäller även eventuellt godis. Hämtningen sker nere vid K2 så föräldrarna får möjlighet att se vår fina stuga. Scouterna bär själva sin packning från parkeringen till stugan som ligger en dryg kilometer bort. Självklart får man hjälp om det blir för tungt men tanken är att vi redan nu börjar öva oss på att bära vår personliga utrustning.

 

Om du som förälder vet med dig att du inte lagt in aktuell kontaktinformation på Scoutnet se till att scouten har med en lapp med telefonnummer där du går att nå under helgen. Vi tar även in information kring eventuella allergier vid anmälan som en hälsodeklaration.

 

Har du frågor? maila eller ring oss ledare.

Utrustning

En utrustningslista finns på vår hemsida, http://malarscouterna.se/bra/utrustningslista. Det är mycket viktigt att ha med varma kläder, mössa och regnkläder. Alla scouter har med egen sovsäck, liggunderlag, kåsa, tallrik och bestick i plast samt en diskhandduk. Ett gosedjur är aldrig fel att ta med. Packa tillsammans med scouterna så de vet vad de har med sig och kan hitta det i ryggsäcken. Om man som förälder har frågor kring packning eller annat är det bara att prata med oss ledare efter ett scoutmöte eller slå en signal. Vi kommer att informera på föräldramötet V39 kring packning och hajken.

 

Alla elektroniksaker lämnar vi som vanligt hemma så att inget blir förstört eller kommer bort. Självklart får scouterna ringa från ledarnas telefoner om de behöver kontakta sina föräldrar. Skicka inte med godis, chips eller nötter. Allt som går att äta handlar vi centralt.

Medföljande förälder

På hajkerna är medföljande föräldrar behövda. Som förälder får man bli en del i matlaget som håller scouterna mätta och glada under hajken, den kanske viktigaste funktionen. Anmäl dig tillsammans med scouten. Vi är ett stort gäng scouter och på en hajk som denna går det åt ca 6-8 föräldrar till matlaget. Som medföljande förälder betalar man ingen hajkavgift. För de scouter som kanske känner att det är lite läskigt att sova borta är det utmärk att ta med en förälder.

Anmälan och kostnad

 

  1. Logga in på malarscouterna.se och gå in under Appar -> Hajkanmälan. (https://malarscouterna.se/app/hajkanmalan)
  2. Uppdatera hälsouppgifter om nödvändigt och fyll i kontaktinfo som är särskilt relevant under helgen. Uppdaterade uppgifter sparas och kommer framöver dyka upp på hälsomodulen på avdelningssidan.
  3. Skicka in anmälan. Nu kommer en QR-kod upp som går att skanna med Swish-appen. Då kommer belopp och kommentar att stämma helt och hållet. Denna QR-kod skickas även via mail till de adresser som är kopplade till scouten. Betala för hajken så är allt färdigt!

 

Hajken kostar 325 kr.

 

Betalning sker genom Swish till Mälarscouterna (123 609 64 81), ange ”Hajk Insekterna” och namn på scouten.