Medlem - logga in så ser du mer och kan anmäla dig till hajker och andra arrangemang!
Medlem - logga in så ser du mer och kan anmäla dig till hajker och andra arrangemang!
En kort sammanställning av digitala resurser för ledare på Borgen 2022
Hej alla taggade lägerdeltagare! Nu bär det snart av till Kopparbo, men innan dess lite kort information om hur vi hanterar eventuell smittspridning, specifikt covid som återigen ökar.
Vi kommer åka buss från Bromma till Kopparbo och lägerplatsen för Borgen 22. Bussresan tar ungefär 2,5 timmar. Vi kommer inte ta någon paus under bussresan men det finns tillgång till WC på bussen. När vi kommer fram till lägerplatsen kommer vi äta egen medtagen lunch, men ta gärna med mellanmål till resan. Alla former av nötter får stanna hemma. All packning måste vara packad i eller fastsatt på ryggsäcken. Glöm inte att märka kläder och utrustning med namn. Samlingsplatsen för både utresan och hemresan är Vultejusvägen 67, vid Ängbyplan. Tänk på att parkera en bit bort så att bussarna får plats att parkera.
Utresan sker i två omgångar:
Hemresan sker gemensamt söndag 31:e juli. Förväntad ankomsttid till Ängbyplan är 17:00, uppdatering av ankomsttiden sker på vår hemsida.
Kontaktpersoner under resan. Ring om du blir sen eller av någon anledning måste utebli på avresedagen:
En utrustningslista finns på Mälarscouternas hemsida (under bra att ha, utrustningslista). Glöm inte att ta med en liten ryggsäck för dagsutflykter under lägret. Det är viktigt att scouten själv får packa sin packning så hen vet vad som är med, och kom ihåg att märka allt med namn.
På lägret kommer använda Kopparbos lägerkiosk som säljer godis, snacks och souvenirer (tygmärken, postkort, Kopparbo tröjor etc). Alla scouter får ha med sig 30 kr i kontanter per dag att handla i kiosken för. Om en scout önskar köpa souvenirer (Kopparbo-tröjor och liknande) kan dennes förälder swisha en ledare motsvarande belopp.
Vår erfarenhet är att mobiltelefoner på läger för de yngre scouterna skapar mer hemlängtan än trygghet. Vi vill att scouterna i första hand ska prata med sina ledare om något känns tokigt så att vi kan lösa eventuella problem direkt på plats. Vill scouten ringa hem lånar ledarna självklart ut en mobiltelefon. Spårare, Upptäckare och Äventyrare kommer inte kunna ladda mobiltelefoner under lägret.
Alla scouter ska ha med sig egen matsäck till lunch som ska ätas när vi kommer fram. Scouterna får gärna packa matsäcken i en kåsa/matlåda som även kan användas som kåsa under lägret. Då får de lättare packning!
Under lägret håller vi självklart malarscouterna.se, Facebook och Instagram uppdaterad med berättelser och bilder från lägret. För mer information innan eller under lägret går det bra att maila lägerchefer på lagerchef@malarscouterna.se.
Vid eventuella brådskande frågor under lägret, kontakta lägercheferna via Mälarscouternas telefon: 08-87 27 60 (tryck 5 för Lägercheferna)
Vi ses på 2022 Borgen!
Paulina, Viktor och Lagge
Lägerchefer
I sommar kommer vi att leva bland riddare och vikingar under sommarens höjdpunkt - Mälarscouternas sommarläger! Sommaren 2022 är det nämligen dags för ett medeltida scoutläger med pilbågsskytte, riddarspel och god mat!
Vi återgår äntligen till det vanliga lägerupplägget, där det är fritt för alla scouter och ledare att mingla med andra avdelningar!
Varje sommar anordnar vi ett sommarläger för alla Mälarscouternas medlemmar. På programmet står äventyr och utmaningar i naturen och på sjön tillsammans med nya och gamla kompisar. På läger bor vi i tält, badar, lagar mat och äter utomhus och får möjlighet att testa många roliga aktiviteter! Läs mer från våra tidigare läger på: https://malarscouterna.se/arrangemang/lager
Vi åker buss till Kopparbo i Dalarna, söder om Ludvika. Resan tar ca 3 timmar och vi samlas vid Ängbyplan (utanför förskolan på Vultejusvägen) både innan avfärd och vid upphämtning.
Priser ledare och funktionärer:
Ledare, funktionärer och utmanare som vill välkomnas på förläger från eftermiddag/kväll söndag 24 juli, utan extra kostnad. (Förtruppen pratar ihop sig gällande transport till lägerplatsen närmare inpå lägret. Bilar och frivilliga chaufförer med körkort efterlyses!)
På scoutläger är vi ett stort gäng ledare som hjälps åt att blans annat laga mat, leda aktiviteter och bygga upp lägerplatsen. Som ledare åker du utanför din föräldraroll. En viktig del av scouting är att scouten får lära sig att klara sig själv i en trygg miljö.
Vill du engagera dig och vara en del av vårt läger? Läs mer om ledarrollen på https://malarscouterna.se och anmäl dig som ledare!
Alla föräldrar som anmäler sina barn förväntas att hjälpa till under och efter lägret med minst en av tre uppgifter:
Anmäl dig genom att fylla i anmälningsformuläret på https://malarscouterna.se och betala in lägeravgiften till Mälarscouternas plusgiro, 15 98 17-6 eller SWISH 123 609 64 81. Ange scoutens namn och avdelning som referens på betalningen. Anmäl dig innan 1 maj!
Eventuell avanmälan sker med e-post till lagerchef@malarscouterna.se. Vid avanmälan efter 1 juni sker ingen återbetalning.
Välkommen på digitalt föräldramöte tisdag 5 april 18:45 - 19:45, via Google Meet (möteslänk), för dig som vill veta mer. Presentation från föräldramötet finns längst ned.
Lägerbrev 2 skickas ut till alla anmälda i början av juni. Där får ni detaljerad information om resa, packlista med mera.
Om du undrar något, prata med dina ledare eller hör av dig till lägerchef Paulina Edholm på lagerchef@malarscouterna.se
Äventyret är nära - Mälarscouterna välkomnar nya och gamla scouter och ledare. Läs mer om Mälarscouterna och anmäl ditt intresse här!