Nyheter

1931 startades scoutkåren Mälarscouterna. 90 år senare har vi satt samman en Jubileumsbok där vi gör några inhopp i olika perioder av historien. Det är långt ifrån en komplett historia, men vi hoppas att den ändå ska ge en inblick i hur Mälarscouterna förändrats och utvecklats under åren. Vi önskar er en minnesrik läsning med denna jubileumsbok och hoppas att ni fortsätter följa Mälarscouternas spännande utveckling.

Boken innehåller 63 sidor fullproppade med berättelser och bilder från 90 år i Mälarscouterna.

Beställ Jubileumsboken

Du beställer Jubileumsboken genom att swisha 90 kr till Mälarscouterna (123 609 64 81), märk med "Bokbeställning NAMN" (använd QR-koden nedan så blir det lätt). Om du vill beställa fler böcker justerar du bara summan innan du betalar.

123 609 64 81
Ange "Bokbeställning NAMN"

Leverans

Du får ett sms till det nummer du beställde ifrån och du kan komma och hämta ditt ex i Karsviks Hage. Alternativt betalar du 150:- (bok+porto) och får den hemskickad, om du anger din adress.

Lördagen den 18 september firar Mälarscouterna 90-årsjubileum, och vi skulle bli mycket glada om ni vill fira detta med oss. Ni välkomnas då som hedersgäster ut till vår fina scoutstuga K2 på Lovön, där vi under helgen arrangerar en jubileumshajk för alla våra medlemmar. Till detta har vi den stora äran att även gästas av Kungen samt representanter för Scouterna i Sverige, Stockholms Scoutdistrikt och våra grann-kårer.

Tid, plats och transport

Välkommen till K2 från 13:30. Att åka bil till Lovön tar 30 minuter från Ängby och därefter är det 2 km promenad (30 minuter) till K2. Cykelväg från Ängby är c:a 12 km. Läs mer om K2 och hitta vägbeskrivning och parkeringsmöjligheter på https://malarscouterna.se/om/lokaler/k2

Väl framme bjuder vi på tårta och kaffe. Ni har chansen att mingla med oss och med gamla vänner, se er omkring i området och titta in i vår fina stuga - där vi också dukat upp scoutminnen från förr.

Vid 16:30 vinkar vi av er och fortsätter firandet med scouter och ledare.

Sprid ordet

Sprid gärna denna inbjudan till andra tidigare Mälarscouter.

Packning och klädsel

Klä dig efter väder, firandet är utomhus. Ta gärna med en kåsa och något att sitta på.

Covid-19

Vi kommer vara utomhus under dagen. Vi håller avstånd och hygien. Stanna hemma om du är sjuk. Läs mer på Mälarscouternas hemsida om vår Covid-19-anpassning.

Pris och anmälan

Jubileumsfirandet kostar inget, men om du vill lämna ett bidrag till verksamheten är du välkommen att swisha till 123 609 64 81.

Vi behöver er anmälan senast söndagen den 12:e september.

Anmälan är nu stängd.

Lördagen den 18 september firar Mälarscouterna 90-årsjubileum, och du är välkommen att fira med oss vid vår fina stuga K2 på Lovön.

Program

Under lördagen fyller vi skogen med roliga äventyr, äter gott och umgås. På eftermiddagen gästas vi av Scouternas hedersordförande Kungen. Till tårtan har också tidigare Mälarscouter bjudits in för att fira tillsammans med oss. Kvällen avslutas med ett hejdundrande lägerbål. Spårare och Upptäckare rundar av dagshajken med en bussfärd hem till Ängbyplan. Äldre scouter sover över i tält i skogarna runt K2.

Bussar och transporter

Utresa
  • Fredag 17:00 Utmanare (född 2004-2006) åker buss som avgår från Ängbyplan (norr om Bergslagsvägen) för färd mot Lovön.
  • Lördag 09:00 Äventyrare (född 2007-2009) samlas vid Karsvik för en cykeltur till K2
  • Lördag 09:00 Spårare (född 2012-2013) åker buss som avgår från Ängbyplan (norr om Bergslagsvägen) för färd till Lovön
  • Lördag 10:00 Upptäckare (född 2010-2011) åker buss som avgår från Ängbyplan (norr om Bergslagsvägen) för färd till Lovön

Hemresa

  • Lördag ca 21:00 Spårare och Upptäckare är åter tillbaka vid Ängbyplan
  • Söndag cyklar Äventyrare hem från Lovön och är åter vid Karsvik vid kl 12:00
  • Söndag åker Utmanarna buss som avgår från K2 kl 13:00 och ankommer Ängbyplan kl 13:30

Packning och klädsel

Vi kommer vara utomhus under hela hajken, så klä dig efter väder (tänk på att det blir kallare på kvällen). För Spårare och Upptäckare rekommenderar vi en lättare hajkpackning med ombyte, matsaker, sittunderlag, ficklampa och vattenflaska. För övernattande scouter rekommenderar vi en packning för hajk. Du hittar Mälarscouternas utrustningslista här: https://malarscouterna.se/bra/utrustningslista. Äventyrarna, som cyklar, kommer få packning ut- och hemkörd i bil för att underlätta cykelturen.

K2 på Lovön

Om vår scoutstuga K2 finns att läsa här: https://malarscouterna.se/om/lokaler/k2

Ledare och funktionärer

Ledare och funktionärer (inklusive Roverscouter) anmäler sig som vanligt i hajkanmälan, deltagandet är kostnadsfritt. Ledare inom en spårar- och upptäckaravdelning åker buss med de scouter som man är ledare för. Ledare för Äventyraravdelningar cyklar med de scouter man är ledare för.

Covid-19

Vi kommer vara utomhus under dagen och avdelningarna kommer hållas separata även vid gemensamma samlingar. Vi håller avstånd och hygien. Stanna hemma om du är sjuk. Läs mer på Mälarscouternas hemsida om vår Covid-19-anpassning.

Pris och anmälan

Anmäl dig som inloggad på mälarscouternas hemsida, senast söndagen den 12 september. Du loggar in med personnummer på den som ska anmäla sig samt lösenord. Om du inte har ett lösenord begär du ett nytt (glömt lösenord) vid inloggningen.

Kostnaden för att delta som scout är 200 kr. Om du blir sjuk och inte kan följa med kan du begära återbetalning via hemsidan.

Anmälan är nu stängd.

Välkomna alla ledare, assistenter, utmanare och funktionärer på en matnyttig kick-off!

Söndagen den 29:e augusti, kl 10-15 är det äntligen dags att kicka igång scouthösten, och det gör vi självklart tillsammans! Årets kick-off sker i närheten av Karsvik. Vi samlar nya och erfarna för några timmar med scoutaktiviteter i bästa learning by doing anda. I början ett gemensamt pass med fokus på spännande utomhusmatlagning, och från 13 så får nya ledare lära sig om Karsvik och andra ledarresurser medan de som varit med tidigare diskuterar MS90, hållbarhet, läger 2022 och annat spännande!

Ett lysande tillfälle att träffas bortom avdelningsgränserna, ha inflytande på scoutkårens framtid och känna nya smaker!

Det bjuds på fika och lunch!

Ha kläder efter väder och saker att äta på/med.

Anmäl dig direkt här, senast onsdag 25 augusti! Kom ihåg att ange eventuella matallergier.

Anmälan till kick-off

Varmt välkomna!

Mälarscouterna följer utvecklingen av coronapandemin, och anpassar löpande vid nya regler eller rekommendationer som påverkar oss. Vi ser ett stort värde i att kunna bedriva vår ungdomsverksamhet, och lägger därför mycket energi på att anpassa den så den blir säker för alla deltagare. Nuvarande restriktioner bedöms inte hindra vår verksamhet i dess vanliga form, så länge vissa grundregler följs:

- Stanna hemma om du är sjuk

- All verksamhet planeras så att det inte förekommer trängsel, framförallt inomhus men även utomhus.

- Övernattningar sker med en ryggsäck mellan.

- Lokaler, riktlinjer för att undvika trängsel

  • Två patruller i Ladan
  • Två patruller i Kammaren
  • En patrull i Rummet i Östergården
  • En patrull i Köket i Östergården, används framförallt som ledarresurs

- Allt planeras utifrån att restriktionerna kan komma att skärpas

Scouter

Höstens första scoutmöte är vecka 35
Mer information kommer från dina ledare på mail strax innan terminstart.

Mälarscout sedan tidigare
I juni fick du ett mail "Välkommen till AVDELNING" med specifik information om vilken avdelning du ska gå på i höst.

Sluta som Mälarscout
Om du inte vill fortsätta som Mälarscout till hösten, eller har fått en plats som du inte tänker utnyttja ber vi dig Avsluta ditt medlemskap (klicka här) för att ge plats åt nya scouter - då vi har lång kö.

Helgen 18-19 september kommer vi fira Mälarscouternas 90-årsjubileum tillsammans med alla medlemmar. Mer detaljer kommer senare, men det kommer bli en grej ni absolut inte vill missa.

För Ledare och Assistenter

  • (Tisdag 10 augusti - 19:00-21:00, Extrainsatt Kårstyrelsemöte inför terminstarten.)
  • Måndag 16 augusti - 20:00-21:00 (digitalt). Introduktion till Avdelningsledare och vice Avdelningsledare.
  • Onsdag 18 augusti - 18:00-19:00, Introduktion till Scouterna & Mälarscouterna för nya ledare och assistenter.
  • Onsdag 18 augusti - 19:00-21:00, Gemensam terminsplanering för alla avdelningar.
  • Vecka 34 - 19:00-21:00, Ledarna och assistenterna på varje avdelning träffas separat för att prata ihop sig inför hösten. Inbjudan kommer från Ansvarig Ledare (AL) på respektive avdelning.
  • Söndagen den 29:e augusti - 10:00 - 15:00, Kårkickoff. Vi lär känna varandra bättre och utvecklar vår verksamhet tillsammans. Separat inbjudan till den kommer snart.
  • Söndagen den 29:e augusti - 13:00 - 15:00, Ledarintropass där vi går igenom allmänna friluftslivskunskaper, specifik utrustning och tips till dig som ledare.

Glad sommar kära scouter, så ses vi till hösten!
Önskar Mälarscouterna genom
Teo, kårordförande

Kö till Mälarscouterna

För att börja i Mälarscouterna måste du först ställa dig i vår kö. Här berättar vi hur vi antar nya scouter från kön inför hösten 2021.

Spårare - barn födda 2012/2013

Genom ett mailutskick den 3 maj (och påminnelse-mail 8 maj, sms 13 maj samt mail 16 maj), bad vi er bekräfta fortsatt intresse, ledarintresse samt önska dag och eventuella kompisar - eller avstå platsen innan 16 maj.

Uppdatering 4 juni: Vi har tagit in över 95 scouter (bekräftelse mailad 4 juni).

Antagningen har skett i enlighet med Mälarscouternas köpolicy, som du kan hitta här nedan.

Trots detta har vi inte lyckats få med alla på kön. Vi kommer göra en andra intagning ett par veckor in på terminen då vi sett om nya och gamla scouter kommer på de första mötena, eller valt att hoppa av. Vi fyller även på från intresselista/kö om någon hoppar av redan innan terminen startar.

Upptäckare - barn födda 2010 och 2011

Vi tar in löpande, så snart det finns platser tillgängliga.

Äventyrare - barn födda 2006, 2007 och 2008

Vi tar in löpande, så snart det finns platser tillgängliga.

Köpolicy

Läs vår köpolicy här.

Frågor?

Om du har några frågor, kontakta Anita Gabrielsson, kontaktperson nyanmälningar, på koansvarig@malarscouterna.se

No photo description available.

Det har varit ett annorlunda år för scouting, och av allt att döma kommer det fortsätta våren ut. Alla scouter och ledare under detta märkliga år förtjänar därför förstås ett märke. Varje avdelning bestämmer vilka krav som ställs för att få märket, eftersom utmaningarna varit olika för olika avdelningar. Syftet är att uppmuntra deltagande på distansmöte, kalla dagar, och coronasäkrade dagshajker. Märkena kommer delas ut fram emot terminsavslutningen.

Var redo!