Trollsländorna

Spåraravdelningen Trollsländorna har möten på tisdagar 18:30-20:00.

 Trollsländornas hösthajk 2020

Äntligen är det dags för Trollsländornas hösthajk, tillsammans ska vi lösa kluriga utmaningar, laga mat på stormkök och övernatta på K2.

När?

Vi träffas lördag den 26:e September kl 09:00 på parkeringen vid Vattenverket på Lovön. Vägbeskrivning finns på hemsidan under “Spårare” -> “Trollsländorna”. Hajken kommer vara i och kring Mälarscouternas stuga K2. Hämtning sker söndag 27:e September kl 11:00 vid samma plats. 

Vägbeskrivning till samlingsplats

 

Hur?

Vi kommer att vara ute hela hajken men sova inomhus. All mat köps in centralt, det gäller även godis. Scouterna bär själva sin packning från parkeringen till stugan som ligger en dryg kilometer bort. Självklart får man hjälp om det blir för tungt men tanken är att vi redan nu börjar öva oss på att bära vår personliga utrustning.Om du som förälder vet med dig att du inte lagt in aktuell kontaktinformation på Scoutnet se till att scouten har med en lapp med telefonnummer där du går att nå under helgen. Vi tar även in information kring eventuella allergier vid anmälan även om vi tidigare har inhämtat hälsodeklarationen.Har du frågor? maila eller ring oss ledare

 

Packning

En utrustningslista finns på vår hemsida, ​http://malarscouterna.se/bra/utrustningslista​. Det är mycket viktigt att ha med varma kläder, mössa och regnkläder även om vi hoppas på skönt höstväder. Alla Scouter har med egen sovsäck, liggunderlag, kåsa, tallrik och bestick i plast samt en diskhandduk. Ett Gosedjur är aldrig fel att ta med. Packa tillsammans med scouterna så de vet vad de har med sig och kan hitta det i ryggsäcken. Om man som förälder har frågor kring packning eller annat är det bara att prata med oss ledare efter ett scoutmöte eller slå en signal.

 

Alla elektroniksaker lämnar vi som vanligt hemma så att inget blir förstört eller kommer bort. Självklart Får scouterna ringa från ledarnas telefoner om de behöver kontakta sina föräldrar. Skicka inte med godis, chips eller nötter. 

 

Har du frågor? maila eller ring oss ledare.

Medföljande förälder

På hajkerna är medföljande föräldrar behövda. Som förälder får man bli en del av ledarteamet som ser till att hajken blir så rolig som möjligt för scouterna. Anmäl dig tillsammans med scouten. Som medföljande förälder betalar man ingen hajk avgift. För de scouter som kanske känner att det är lite läskigt att sova borta är det utmärk att ta med en förälder.

 

Anmälan och kostnad

Anmälan sker via hemsidan, under “Appar” -> “Anmälan”​ Senast torsdag 24 September. Hajken kostar ​150 kr​.

 

För er som ännu inte har tillgång till scoutnet, maila emil.hamrin@malarscouterna.se vid anmälan

 

Betalning sker genom Swish till Mälarscouterna (​123 609 64 81​), ange ”​Hajk Trollsländorna”​ och ​namn på scouten.

 

Specialkost och mediciner:​ Meddela eventuella allergi, specialkost och eventuellt medföljande mediciner tillsammans med anmälan

Angående Covid - 19

På grund av rådande situation ser vissa saker annorlunda ut det betyder t.ex att:

  • Scouter som ställer in sent på grund av symptom erbjuds att få tillbaka hajkavgiften, för att undvika till riskfyllt deltagande. Detta görs via mail till ekonomi@malarscouterna.se eller via appen Återbetalningar på hemsidan.
  • Genomför så stora delar som möjligt i mindre grupper.
  • Vi kommer att vara större delen av hajken utomhus och endast sova inomhus. 
  • Vi sprider ut våra sovplatser och håller distans under natten. 
  • Vi kommer inte att vara fler än 50 deltagare på hajken.

 

Kontaktinformation 

 

Ledare 

Funktion

Telefon

Emil Hamrin

Avdelningsledare

0733619744

Junia Lundstedt Mannervik

Vice avdelningsledare

0708135144

Andreas Fransson

Ledare

0708460467

Hanna Hietikko

Ledare

0704825161

Helena Öijerfeldt Lindström

Ledare

0761009811

Jacob Duhan

Ledare

0727246276

Johan Krii

Ledare

0704742952

Linda Utterberg

Ledare

0707257364

Mikael Hallberg

Ledare

0702723485

 

Trollsländorna HT2020

Bra att veta inför terminen

Kläder efter väder

Under hösten kommer alla möten att vara utomhus på grund av corona. Detta ställer ännu högre krav på er föräldrar att se till att scouterna har rätt kläder på sig. Rätt kläder skapar förutsättningar för att scouterna ska kunna ha roligt och uppskatta verksamheten. Vi är såklart även ute när det är regn, när det är kallt och när det blåser.

 

Scoutskjorta och märken

Vid varje möte önskar vi att alla scouter har på sig en scoutskjorta. De finns att köpa på Scoutshop. Vet du inte vilken storlek du ska ha, finns det skjortor att prova i Karsvik, hör av dig så bokar vi en tid för provning. Varje scout har även en halsduk och sölja. Halsduken kan du köpa av oss ledare på första träffen för 180kr, betalning med swish. Söljan kommer barnen att tillverka på ett av våra möten. Under hösten kommer ditt barn att få en rad märken, de kan sys på skjortan enligt Mälarscouternas märkesinstruktioner.

 

Anmäl allergier

Redan det andra mötet kommer vi att be scouterna laga mat och diska. Det är ett uppskattat moment bland scouterna och de lär sig hantera stormkök och viktigast av allt; diska (scouterna behöver inte ta med sig något, allt finns). För att planera rätt önskar vi att ni lämnar in en digital hälsoblankett, som ni finner på Mälarscouternas hemisda under “Mitt MS”.

 

Terminsplanering

Nedan finner ni terminsplaneringen bifogad. 

 

För den som vill läsa ännu mer om hur det är att vara scout på Mälarscouternas spårar-nivå (8-9 åringar) kan hitta en generell artikel på Mälarscouternas hemsida.

 

Vi kommer att åka på hajk den 26-27 September i Mälarscouternas stuga K2. Mer info kommer. 

 

Varmt välkommen till Mälarscouterna!