vikingahajk-2018

Insekter nu är det dags för ett Vikingaäventyr ute på Lovön där våra spårarkunskaper sätts på prov. Det blir en helg där vi lever som vikingar och provar på att göra saker på samma sätt som våra förfäder gjorde. Det blir förstås också mycket lek, matlagning på stormkök, lägerbål och övernattning inne i vår stuga K2.

När

Samling 10.00 lördagen den 6 oktober vid parkeringen bakom Lovö Vattenverk.

Hämtning sker i samband med avslutning och märkesutdelning vid vår stuga K2, 09.30 på söndagen den 7 oktober (promenaden från parkeringen tar ca 20 min).

 

Hitta      

På hemsidan finns en vägbeskrivning till K2 som ligger på Lovön:

http://malarscouterna.se/om/lokaler/k2

Hur        

Vi kommer att vara ute hela hajken men sova inomhus. All mat köps in centralt, det gäller även eventuellt godis. Hämtningen sker nere vid K2 så föräldrarna får möjlighet att se vår fina stuga. Scouterna bär själva sin packning från parkeringen till stugan som ligger en dryg kilometer bort. Självklart får man hjälp om det blir för tungt men tanken är att vi redan nu börjar öva oss på att bära vår personliga utrustning.

 

Om du som förälder vet med dig att du inte lagt in aktuell kontaktinformation på Scoutnet se till att scouten har med en lapp med telefonnummer där du går att nå under helgen. Vi tar även in information kring eventuella allergier vid anmälan som en hälsodeklaration.

 

Har du frågor? maila eller ring oss ledare.

Utrustning

En utrustningslista finns på vår hemsida, http://malarscouterna.se/bra/utrustningslista. Det är mycket viktigt att ha med varma kläder, mössa och regnkläder. Alla scouter har med egen sovsäck, liggunderlag, kåsa, tallrik och bestick i plast samt en diskhandduk. Ett gosedjur är aldrig fel att ta med. Packa tillsammans med scouterna så de vet vad de har med sig och kan hitta det i ryggsäcken. Om man som förälder har frågor kring packning eller annat är det bara att prata med oss ledare efter ett scoutmöte eller slå en signal. Vi kommer att informera på föräldramötet V39 kring packning och hajken.

 

Alla elektroniksaker lämnar vi som vanligt hemma så att inget blir förstört eller kommer bort. Självklart får scouterna ringa från ledarnas telefoner om de behöver kontakta sina föräldrar. Skicka inte med godis, chips eller nötter. Allt som går att äta handlar vi centralt.

Medföljande förälder

På hajkerna är medföljande föräldrar behövda. Som förälder får man bli en del i matlaget som håller scouterna mätta och glada under hajken, den kanske viktigaste funktionen. Anmäl dig tillsammans med scouten. Vi är ett stort gäng scouter och på en hajk som denna går det åt ca 6-8 föräldrar till matlaget. Som medföljande förälder betalar man ingen hajkavgift. För de scouter som kanske känner att det är lite läskigt att sova borta är det utmärk att ta med en förälder.

Anmälan och kostnad

 

  1. Logga in på malarscouterna.se och gå in under Appar -> Hajkanmälan. (https://malarscouterna.se/app/hajkanmalan)
  2. Uppdatera hälsouppgifter om nödvändigt och fyll i kontaktinfo som är särskilt relevant under helgen. Uppdaterade uppgifter sparas och kommer framöver dyka upp på hälsomodulen på avdelningssidan.
  3. Skicka in anmälan. Nu kommer en QR-kod upp som går att skanna med Swish-appen. Då kommer belopp och kommentar att stämma helt och hållet. Denna QR-kod skickas även via mail till de adresser som är kopplade till scouten. Betala för hajken så är allt färdigt!

 

Hajken kostar 325 kr.

 

Betalning sker genom Swish till Mälarscouterna (123 609 64 81), ange ”Hajk Insekterna” och namn på scouten.